Myvi Kos Tukar Disc Brake Rotor

12/27/2013 12:45:00 PTG , , 4 Comments

 

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Alhamdulillah selesai sudah aku tukar disc brake kuda hitam aku pagi tadi.. barang semua beli sendiri… cuma hantar bengkel bawah pokok je kasi upah pasang dekat abang bangla.. Sekarang abg bangla pun dah mahir bab-bab kereta ni..

myvi-disk-brake-1

Pagi-pagi dah masuk bengkel untuk terima rawatan

myvi-disk-brake-2

Abg bangla ni memang dah mahir.. kalau tengok senang je dia buat.. tapi masih belum berani nak buat sendiri.

myvi-disk-brake-3

disc brake ni dah berusia 6 tahun.. memang tak pernah tukar sejak beli kereta ni..

myvi-disk-brake-4myvi-disk-brake-5

dah alang-alang buka tayar tu minta abg bangla tolong tukarkan chamber nut sekali.. lepas ni tinggal gi buat alignment tayar je.

myvi-disk-brake-6

proses tukar disc brake lama ke baru.. kasi keluar itu yang lama dulu..

myvi-disk-brake-10

Lepas tu pasang yang baru.. sekali tukar dengan brake pad baru sekali

myvi-disk-brake-7 myvi-disk-brake-8

nilah disc brake yang dah berusia 6 tahun.. besi dah makan dalam.. sebab tu brake pad cepat habis.. bangla tu cakap dah tak boleh nak skim lagi sebab disk dah mula nipis..

myvi-disk-brake-9

Nilah disc brake baru yang aku beli sekali dengan brake pad beli melalui Facebook je.. tapi COD.. untuk disk brake jenis drill ni.. harga dia RM250 kalau yang biasa takda drill tu RM150 sepasang.. yang brake pad pulak mahal sikit sebab jenama Brembo katanya RM110.. kalau jenis biasa punya paling murah boleh dapat RM30 rasanya dekat kedai spare part… boleh contact mamat ni kalau nak beli disk brake juga.. ---> https://www.facebook.com/bremboaftermarket

myvi-disk-brake-11

Selesai tukar disc sebelah kiri.. tukar sebelah kanan pulak.. kasi tukar chamber dulu

myvi-disk-brake-12

disc baru berkilat je..

myvi-disk-brake-13

pasang brake pad pulak…

myvi-disk-brake-14

ikat dan ketatkan apa yang patut.. nak balik kampung ni sambut tahun baru

myvi-disk-brake-15

Alhamdulillah selesai sudah.. disc brake kiri dan kanan ditukar sekali dengan brake pad baru.. kos upah pasang semua RM85… bangla tu pesan katanya kalau nak brake kasi main-main pump dulu sebab disk masih baru kurang cengkam sikit tunggu satu minggu baru ok katanya..

Harap-harap lepas ni masalah gegar waktu membrake tu dah tiada lagi.. Tahun depan kumpul duit tukar absober depan pulak.. :-)

Myvitrd

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

4 ulasan:

  1. Brembo memang berjenama pilihan lah... mantap!!!!

    BalasPadam
  2. Kat mana kedai abgla ni? Nak tukar jgk

    BalasPadam

Jangan segan-segan bagi komen ye..