Teknik Menyelamatkan Bayi Tercekik | Panduan Bantuan CPR Untuk Bayi

6/17/2012 10:53:00 PG , 2 Comments


Salam semua,

Hampir dikatakan setiap hari kita dengar berita menyedihkan tentang bayi meninggal dunia dek kerana tersedak susu atau tercekik sesuatu sehingga tidak boleh bernafas..

Kalau boleh semoga dijauhkan musibah begini dari keluarga kita.. ibu & ayah mana tidak sedih, anak yang dikandung selama 9 bulan pergi begitu sahaja dek kerana tersedak susu atau tercekik sesuatu.

Teknik Bantuan Bayi Tercekik

So kebetulan tengah baca paper utusan tadi ruangan PancaSihat adalah satu artikal yang ditulis bertajuk “Bayi tercekik? Jangan panik!” bagus juga artikal tu sebab dalam tu dia tulis panduan untuk menyelamatkan bayi yang tercekik..

Dibawah ni aku nak kongsikan panduan yang ditulis dalam artikal tu.. sebagai panduan bersama andai kata kita berhadapan dengan situasi cemas seperti diatas.

Teknik Bantuan Bayi Tercekik 1

Teknik Bantuan Bayi Tercekik 2

Panduan mangsa tercekik

Dibawah adalah teknik atau panduan untuk membuat bantuan CPR buat bayi.

Bantuan CPR pada Bayi

Panduan bantuan CPR

Semoga panduan diatas dapat memberi manfaat buat kita semua..

Sebelum terlupa… eh… hari ni hari BAPA ye.. wah tak sangka pulak aku dah 6 bulan bergelar BAPA rupanya.. kepada yang dah bergelar bapa & bakal bergelar bapa selamat hari BAPA aku ucapkan.. sambutlah hari bapa setiap hari bukan setakat hari ni je ye....

Terima kasih buat ayah aku yang telah memberi pendidikan dan menjaga aku sampai besar & menjadi orang yang berguna sekarang..

Myvitrd

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

2 ulasan:

  1. thanks for info bro.. sangat bagus!

    BalasPadam
  2. maaf ye admin.. tp biasanya tempoh normal manusia mengandung 9 bulan.. tp mungkin admin merujuk kpd kandungan pramatang.. maaf lah ye slh faham..

    BalasPadam

Jangan segan-segan bagi komen ye..