Teringat Pesanan Bos Lama

5/05/2011 08:39:00 PG , 7 Comments

 

Salam semua,

Entah kena tiba-tiba aku teringat pesanan bos lama aku yang 5 tahun lalu.. Sebelum aku pindah tempat kerja sekarang ni.. aku pernahlah menimba ilmu dengan majikan lama selama 6 tahun.. dan apabila keadaan ekonomi syarikat ketika itu tidak berapa bagus.. satu persatu staff tinggalkan syarikat.. sampailah tinggal aku dengan bos je yang handle syarikat.. ceh-ceh.. baget baguslah ni ye.. :-(

boss_CEOKetika itu akulah penyelia, akulah tukang sapu, akulah akauntan dan segalanya akulah.. sebab tu aku suka kerja tempat lama tu.. semua kerja aku dapat rasa.. pendek kata … panjang tak kata apa-apa ye.. :-) kalau setakat nak mulakan perniagaan baru tu insyaallah pengalaman dah ada.. cuma berani tak berani je.

Sebelum aku menyerahkan surat perletakkan jawatan aku pada 31-11-2006…. bos aku sempat berpesan..

Bos : Saya doakan semoga lepas ni awak akan dapat kerja lebih bagus dari sekarang ni.

Aku : Insyaallah bos

 

Bos : Pesanan saya satu je.. bila dah kerja tempat yang besar nanti awak akan jumpa macam-macam ragam manusia, ada yang kaki bodek, kaki kipas, kaki maki, kaki tido, kaki mengular dan paling bahaya kaki tikam belakang.. so hatilah bila berkawan dengan kaki-kaki ni.

Aku : Insyaallah bos, saya akan jaga diri nanti  nanti bila ada rezeki dapat kerja baru.

Lebih kurang macam tulah pesanan bos lama aku,. so bila aku dah pindah tempat kerja baru yang sekarang ni.. barulah aku tahu apa makna tersirat bos lama aku tu.

Seperti kata pepatah, rambut sama hitam hati lain-lain.. ya betul kata pepatah tu..

Moralnya : Berhati-hatilah nak memilih kawan jenis macam mana.. kekadang kawan yang baik dikeliling kita ni pon belum tentu dibelakang kita dia puji kita.. lagi dia kutuk mungkin.. renung-renungkanlah.

Myvitrd

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

7 ulasan:

  1. itulah politik kerja yang perlu kita tempuhi

    BalasPadam
  2. btol 2 bro.. hidup ne mcm2 ragam n macam2 manusia yg kita xtpk kita akn jmpe.

    BalasPadam
  3. kenangan lama kembali semula....huhuhu
    tp memang best tmpt keje lama kite mid...makin ramai staff, makin byk ragam nya...

    BalasPadam
  4. @sharinginfoz : betul bro.. kalau tak betul2 boleh sasau..hehehe

    @aque : memang baik sgt.. kita orang lebih suka suasana kerja yg friendly.. bos dulu memang baik.. siap tolong buatkan surat sokongan kerja baru lagi

    @darkbatman : memang betul bro.. kekadang fkir lagi bagus jadi bos dari jadi macai sebenarnya

    @ron : tu dia.. member satu tempat keje lama aku dah komen.. ko ingat lagi tak ron.. aku tido dengan ayam serama.. masa kita kerja sama2 dulu..gila betul masa tu.. hehehe.
    Aku rasa kalau bos lama kita dulu tak ada masalah kewangan tentu aku masih dekat johor bro

    BalasPadam
  5. aku ingt lg ayam serama beli kat JB x silap...g mane² naik moto EX5 je masa tu mid kite berdua...hehehe
    tido kat opis, smpaikan bilik repair PC pun kite tido pasal buat MLVK punye modul...tp tmpt keje lama mmg best mid, jiwa x kacau sgt mcm skrg...hehehe

    BalasPadam
  6. @ron : betul2. banyak memory manis masa tu bro.. pasal MLVK tu memang gilalah..lepas siap proposal terus g kl tu hantar dekat putrajaya.. nasib baik lulus.. hehehe

    Sekarang memang jiwa kacau bro.. pening melayan kerenah dekat opis

    BalasPadam

Jangan segan-segan bagi komen ye..