Jadual Gaji Perkhidmatan Perguruan

5/17/2011 01:56:00 PTG , 9 Comments

 

Salam semua,

Hari ini aku nak kongsi berkenaan jadual gaji perkhidmatan perguruan di bawah skim SSM.. Semalam PM telah memberi pengumuman dan beberapa berita gembira buat para guru bahawa sebilangan besar guru-guru akan dinaikkan Gred ke Gred lebih tinggi.

Jadual Gaji Guru

Petikan dari Berita Harian

Mulai Januari tahun depan, lebih 300,000 guru yang terbabit dalam pengajaran dan pembelajaran (PDP) berpeluang menikmati kenaikan pangkat hingga ke gred DG54 berbanding setakat gred DG48 sekarang, walaupun menabur bakti selama 25 tahun dalam perkhidmatan.

Jika berjaya menunjukkan kecemerlangan dengan menampilkan perkhidmatan lebih bermutu seperti ditetapkan Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Pendidikan, mereka juga berpeluang mencapai Gred Khas C dan ke atas sebelum bersara.

Itu antara petikan berita dari berita harian yang aku baca hari ini.. tugas guru sebenarnya bukannya mudah.. melayan kerenah pelajar yang macam-macam kekadang membuatkan seorang guru menjadi stress.

Diharapkan dengan insentif terbaru dari kerajaan ini dapatlah pihak guru menikmati habuan yang berbaloi ini mendidik anak-anak kita untuk menjadi seorang manusia yang berguna.

** Rasa-rasanya lepas ni mesti ramai yang nak jadi gurukan kalau tengok dari tangga gaji tu lumayan juga.

Myvitrd

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

9 ulasan:

  1. Semoga guru dapat tingkatkan kualiti pengajaran

    BalasPadam
  2. bagus la kan....skang nie negara kita masih kekurangan guru tambah2x ...guru lelaki...

    BalasPadam
  3. @sharinginfoz : betul tu.. teringat cerita Juvana.. teruk tau nak jadi cikgu ngajar budak2 nakal ni.

    @Hazman : nasib baik aku ada sorang adik ipar lelaki bakal jadi guru.. bertambah sorang guru lelaki..hehehe

    BalasPadam
  4. tumpang gembira...!! Jasa guru patut di beri imbuhan setimpal!

    BalasPadam
  5. It is actually a pretty lucrative job. For graduate teachers, their first pay cheque can come up to about RM2,500, not including allowances and benefits, which is higher than a lot of industries," he said after the Youth wing's central committee meeting.

    BalasPadam
  6. jan - april 2010- aku praktikal di firm arkitek. alhamdulillah, firm yang menyediakan ruang solat , bos yang baik dan islamik (solat, tidak kedekut, baik hati etc..n bujang..haha..kot2 la ade sesape nak try?) rakan sekerja pun terbaik! alhamdulillah ditemukan dengan manusia yang tidak kedekut ilmu .tq semua.

    BalasPadam
  7. mcm mana plak ngan dg41?x kenaikan ker?

    BalasPadam
  8. keluar ipta dengan ijazah sarjana muda pendidikan. di mana level saya?? DGA32 ker?? xpaham...

    BalasPadam
  9. Gaji ijazah RM1925..pokok jer blum plus2 elaun2 lagi...Gaji DG32(diploma) tu,utk org lama berkhdmat..selepas 8-1o thn..Thn kedua ijazah gaji RM2155..Gaji lama SSM utk ijazah dulu mula RM1695...

    BalasPadam

Jangan segan-segan bagi komen ye..