Awas! Pastikan Basuh Tin Dulu Sebelum Minum

Salam,

Pagi ni aku menerima kiriman email dari isteriku yang bertajuk "Basuh Tin Dulu Sebelum Minum". Perkara yang kita selalu terlepas pandang adalah apabila kita meminum minuman bertin yang kita beli dikedai tentunya kita tidak membasuh terlebih dahulu sebelum minum.

Betulkan? kalau dah dahaga tu main tunggak jekan... Eyriqazz dan wak Je Jai jangan buat macam tu k.


Baca kiriman email dibawah

Kejadian ini baru saja terjadi di Texas Utara. Seorang wanita pergi bermain perahu pada hari minggu dan membawa beberapa tin coke yang disimpan di lemari pendingin kapal itu. Pada hari Isnin, ia dibawa ke rumah sakit dan ditempatkan di ruangan Intensive Care Unit. Dia meninggal dunia pada hari Rabu.

Keputusan autopsy menyimpulkan ia terkena Leptospirosis. Hal ini terlacak pada tin minuman yang diminumnya, tanpa menggunakan cawan. Keputusan ujian menunjukkan tin tersebut telah dijangkiti urin tikus yang sudah mengering dan itulah yang menyebabkan Leptospirosis.


Air kencing tikus mengandungi zat beracun dan mematikan. Hal ini sangat digalakkan untuk membasuh secara merata bahagian atas semua tin minuman sebelum meminumnya. Tin biasanya disimpan di dalam gudang dan langsung dihantar ke kedai-kedai tanpa dibersihkan. Sebuah penelitian di NYCU menunjukkan bahawa bahagian atas semua tin minuman lebih tercemar berbanding tandas awam. Penuh kuman dan bakteria. Jadi cuci dengan air sebelum memasukkannya ke mulut untuk mengelakkan segala jenis kemalangan kepada diri anda.


P/S: Kalau nak beli minuman bertin ditepi jalan tu hati2lah, basuh dulu baru minum. Sebar-sebarkan kepada keluarga anda.

online counter

Tagged as : Mati kerana kencing tikus, Kesan akibat jangkitan Leptospirosis, Basuh minuman bertin
--------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------

Myvitrd

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

5 ulasan:

  1. mmg dah habit basuh tin dulu sblm minum. simpan kat stor pun leh kotor, xyah pk penyakit la.

    BalasPadam
  2. @atreyu strange : baguslah tu teruskan amalan membasuh sebelum minum tu

    BalasPadam

Jangan segan-segan bagi komen ye..