Mesej Buat Mertua : Kemaafan Yang Tertangguh

9/26/2010 12:47:00 PG , , 3 Comments



Salam pagi semua, aku dengan tersyg aku baru je lepas habis tengok drama yang penuh menyentuh perasaan buat sesiapa sahaja yang menonton tadi. Percaya tidak tentu ramai yang mengalirkan air matakan.. huhu ..

Mana tidaknya jalan cerita tersebut menceritakan kisah seorang ibu mertua yang aku kira tegas tak bertempat dengan memaksa semua menantu lelaki & perempuan untuk beraya setiap tahun bersamanya tanpa membenarkan menantunya beraya bersama ibubapa sendiri.

Sampaikan punya kejam aku kira seorang menantu perempuannya telah beraya bersamanya selama 10 tahun dan tidak membenarkan menantunya beraya bersama ibunya yang tinggal seorang dikampung.

Ibu mertua tu sanggup berbohong kepada anak dan menantu perempuannya dengan merahsiakan ibu kepada menantu perempuannya yang ibunya telah meninggal dunia. Apabila anak perempuannya sampai ke kampung didapati ibunya telah meninggal dunia akibat jatuh ketika menunggunya pulang berhari raya pada hari raya pertama.

Mertua yang jahat itu telah datang kekampung dengan berpura-pura baik dan akhirnya telah dihalau oleh anak sendiri dan keluarga simati.. belum sempat ibu mertua yang jahat itu meminta maaf kepada menantunya ia telah menemui ajal dirumah tersebut akibat sesak nafas.

Apa yang aku boleh simpulkan disini jadikan cerita ini sebagai pengajaran kepada mertua dan juga anak kepada mertua itu. korang cuba bayangkan kalau ianya terjadi kepada keluarga korang, apa yang korang akan buat dekat mertua korang tu.. korang tinggalkan je dia sorang2 dekat umah dan balik kg. atau korang pindah sewa umah tempat lain.. mana pilihan korang?

"Sinopsis Drama Kemaafan Yang Tertangguh"

Selama hampir 10 tahun Hartina menjadi menantu Kasmah namun tidak pernah sekalipun dia mendapat kasih sayang sebagai menantu dalam erti kata sebenarnya. Ibu Hartina,

Khadijah tidak berpuas hati dengan sikap besannya yang mengongkong kehidupan anaknya. Selepas 10 tahun tidak dapat berhari raya dengan Hartina, Khadijah datang merayu ke rumah Kasmah meminta agar Hartina dibenarkan pulang ke rumahnya berhari raya. Khadijah ingin berkongsi kesibukan Hari Raya dengan anak perempuan bongsu kesayangannya itu.

Namun Kasmah tetap berpegang dengan prinsipnya dan peraturan yang sekian lama dibuatnya. Hartina merupakan satu-satunya menantu perempuan dalam keluarga, oleh itu dia harus patuh dengan kehendak mertua.

Kasmah juga menetapkan peraturan yang sama kepada anak-anaknya, Jasmin dan Zaila. Sistem bergilir raya tidak ada dalam kamus hidup Kasmah. Suami Hartina, Ilham juga tidak berani untuk melawan ibunya.

Kehidupan mereka adik-beradik sentiasa diawasi Kasmah. Apabila kehendak Kasmah tidak dituruti dan kemarahannya memuncak, pasti dia diserang sesak nafas dan pengsan. Jasmin dan Zaila cuba memujuk Kasmah supaya memberi keizinan kepada Hartina namun Kasmah tetap tidak berganjak dari pendiriannya. Namun sikap garang dan suka mengongkongnya menjadi perbualan jiran sekampung. Untuk menangkis serangan jiran-jirannya, buat pertama kalinya Kasmah membenarkan Hartina pulang ke rumah Khadijah.

Namun dia meletakkan syarat. Hartina harus menyediakan 20 jenis kuih raya dan menyediakan semua hidangan sebelum pulang ke rumah ibunya. Malah rumah juga harus dibersihkan dan dihiaskan secantiknya.

Mampukah Hartina menyempurnakan semua tugasan yang diberikan oleh mertuanya dan adakah dia berpeluang untuk pulang beraya dengan ibu tersayang setelah sekian lama terpisah?

Pelakon: Zamarul Hisham, Eira Syazira, Maimon Talib, Fadhilah Mansor

Pengarah: Fairuz Loy


online counter
Tagged as : Review Drama-Drama TV3

Myvitrd

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

3 ulasan:

  1. salam perkenalan kawan... best sangat ker cerita ni... aku layan cerita tv2 semalam....

    JEMPUT BACA DI BLOG SAYA
    domain percuma
    Kisah hari jumaat
    Gambar menarik
    Setem untuk Menyumpit

    BalasPadam
  2. sedih wooo cerita ni.. kisah mak mertua yang garang gila

    BalasPadam
  3. salam
    xbestla cite ni.
    xaci la mak mertue tina mati mcm tu.
    saba je la...
    huhu

    BalasPadam

Jangan segan-segan bagi komen ye..